Jedzenie śniadania pomaga schudnąć i podkręca metabolizm. Prawda czy mit?

Data dodania: 2017-08-10

Śniadanie często określa się mianem najważniejszego posiłku w ciągu dnia. To, w jaki sposób rozpoczniemy dzień ma wpływ na nasze samopoczucie i funkcjonowanie w kolejnych godzinach. Mówi się również, że pozostaje nie bez znaczenia dla odchudzania. Jak jest naprawdę?

Jedną z głównych instrukcji, jaką znajdziemy w niemalże każdym poradniku zdrowego odżywiania jest zalecenie dotyczące właśnie jedzenia śniadań. Według wielu z nich jest ono elementem wpływającym na przemianę materii, a w konsekwencji zrzucanie nadmiaru kilogramów.

 

Prawda czy mit?

Skąd wziął się ten pogląd nie do końca wiadomo. Można jednak przypuszczać, że ma związek z badaniem przeprowadzonym na grupie kobiet przez izraelskich naukowców. Często powtarza się wnioski wyciągnięte przez badaczy bardzo je upraszczając: przy „dużym” śniadaniu, średniej wielkości obiedzie oraz lekkiej kolacji zauważono znacznie większy ubytek masy ciała, niż w sytuacji odwrotnej: małe śniadanie, średni obiad, obfita kolacja, pomimo identycznej kaloryczności obu diet. Pomija się jednak znaczące aspekty, wpływające na ograniczenie badań:

1) 93 kobiety, na których przeprowadzone badanie były wyłącznie w wieku średnim

2) wszystkie z nich miały stwierdzony zespół metaboliczny – inaczej zespół X, charakteryzujący się licznymi zaburzeniami, zwiększającymi ryzyko chorób sercowo-naczyniowowych. Jednym z najbardziej widocznych objawów jest otyłość brzuszna, o której można mówić, kiedy mężczyzna ma obwód w talii większy niż 102 cm, a kobieta 88 cm.

Do innych wniosków doszli badacze niemieccy, którzy na łamach Nutrition Journal obalili tezę o występowaniu zależności pomiędzy kalorycznością śniadania oraz wartością energetyczną dostarczaną w kolejnych posiłkach a ubytkiem masy ciała. Osoby preferujące obfite śniadania mają również tendencję do zwiększania kaloryczności obiadów i kolacji, co nie przynosi pozytywnych zmian w obszarze sylwetki.

„Ok. To od dzisiaj nie jem śniadań”

Jak do tej pory, przeprowadzono zbyt mało badań, aby jednoznacznie stwierdzić czy rzeczywiście pierwszy posiłek odgrywa znaczącą rolę w przemianie materii i spalaniu kalorii. Nie wiadomo też, w jakich godzinach najlepiej go spożywać (to uzależnione jest w dużej mierze od indywidualnych preferencji i/lub trybu pracy), ani ile kcal dokładnie powinien zawierać (w ustaleniu tego może pomóc tylko profesjonalna pomoc dietetyka, który ułoży plan żywieniowy, dostosowany do potrzeb, stylu i trybu życia), aby miał jak najlepszy wpływ na nasz organizm. Trudno ocenić to na podstawie nielicznych badań, skupiających się dodatkowo na pojedynczych aspektach z nim związanych.

Zamiast tego, możemy skupić się na tym, czego doświadczamy sami unikając śniadań oraz jedząc je; komponując różne składniki odżywcze. Bo właśnie z pierwszym posiłkiem wiele wspólnego mają nasze nawyki żywieniowe oraz samopoczucie.

1)     Regularność spożywania posiłków – aby nasz metabolizm prawidłowo funkcjonował, powinniśmy dostarczać mu pożywienie w równych odstępach czasowych. Mówi się, że aby schudnąć, trzeba jeść. Jeżeli nie będziemy jeść śniadania, ucieka nam już jeden posiłek w ciągu dnia, co w konsekwencji doprowadzi do rozregulowania „dziennego planu posiłków”.

2)     Jedz, a nie podjadaj – istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeżeli nie rozpoczniesz dnia od odpowiednio przygotowanego posiłku, „chwycisz cokolwiek” byleby tylko zaspokoić głód. Pod ręką najczęściej znajduje się to, co nie powinno – batoniki, wafelki i drożdżówki. Odżywiając się w ten sposób nie schudniesz na pewno. Jeżeli nie czujesz strasznego głodu, przygotuj sobie lekkie śniadanie, tak aby dostarczyć jakąkolwiek dawkę energii na początek.

3)     Koncentracja – jeżeli wychodzisz do pracy / szkoły / na uczelnię głodny, nic dziwnego, że trudniej jest ci skupić uwagę na czymkolwiek innym, niż jedzenie. W tym czasie bardziej narażasz się na stres, który jak wiadomo jest zdecydowanie wrogiem odchudzania.

Nie udowodniono jeszcze bezpośredniego wpływu śniadania na odchudzanie, ale nie dowiedziono także, że w ogóle nie występuje. Nawet badania niemieckich uczonych skupiają się na zależności pomiędzy jego kalorycznością, a wpływem na odchudzanie – natomiast pomijają podobną zależność w sytuacji rezygnacji z niego. Zamiast kombinować, najlepiej jeść śniadania (chociażby lekkie) traktując je na równi ze wszystkimi posiłkami i starając się dostarczyć jak najwięcej wartościowych składników odżywczych do naszych organizmów.

 

Nadchodzą zmiany!
Czas na Well Fitness!

Smart Gym zmienia się dla Ciebie. Sprawdź najważniejsze informacje dotyczące rebrandingu naszej sieci.

Dowiedz się więcej

Obserwuj nas

© Copyright 2026. Wszystkie prawa zastrzeżone.